adbpdhd

Direktlänk till inlägg 20 februari 2019

ätstörning - kriterier och ilska

Av Felicia - 20 februari 2019 11:15


Kan en tjock människa verkligen vara anorektisk?


Svaret på denna fråga är för mig väldigt uppenbart och jag hoppas att det är det för er med.
Baserat på det jag har skrivit tidigare om ätstörningar så lär ni nog redan ha klurat ut mitt svar.
Ja, en överviktig människa kan vara anorektisk. En ätstörning handlar ju inte alls om kroppsstorleken, som många människor/psykiatriker får det att låta som. Självklart är en mager, döende kropp en varningsklocka som skvallrar om diagnosen anorexi men det är inte bara utseendet det handlar om. För en större person kan vara exakt lika ätstörd som en person utan ett uns fett på kroppen. En ätstörning handlar om din relation till mat, om hur mat får dig att känna och hur pass mycket det kontrollerar ditt liv.


Givetvis leder svält till viktnedgång, det är ganska givet, men månaderna innan dess, åren innan med det enorma självhatet, svälten som provas på för första gången och sedan blir ett mönster några gånger i veckan... är personen i fråga då inte ätstörd, för att hen är fet?
Tycker ni det verkar sunt att en människa, oavsett vikt, förvägrar sin egen kropp näring? För att hen hatar sig själv, sitt eget utseende och allt som kretsar kring det? Även om denna människa endast svälter sig själv några dagar i veckan och inte varje dag, är det okej då?


För om du frågar en läkare på psykiatrin, kommer de konstatera för dig att en människa med diagnosen anorexi måste ha en viss kroppstyp. En viss kroppstyp krävs alltså för att uppfylla kritierierna för diagnosen och är alltså anledningen till att du inte kan få hjälp. För att du är tjock, det är i princip vad de säger och det är exakt vad en ätstörd människa hör.


För mig är detta helt sinnessjukt. Söker du hjälp för din ätstörning, men blir nekad den endast på grund utav ditt utseende, utan en tanke på den skada du faktiskt utsätter dig själv för... då lär du tappa förtroendet för dessa människor som egentligen borde finnas där för att fånga upp dig. Du har ju gjort det så lätt för dem, du har ju gått dit frivilligt för att du vet att något inte står rätt till. Men allting är okej, för det är det de säger till dig.


Du hatar din kropp och tycker att du är för stor för dagens samhälle, för din familj, dina vänner, din partner och dig själv. Nu är du inte heller tillräckligt smal för hjälpen du så desperat sträcker dig efter. Jag blir så arg,så arg. För det är så fel, hur kan de vilja att det ska gå så långt innan de väljer att rycka in? Ju längre tid som går, desto hårdare greppar ätstörningen dig och hela ditt liv. Sen då? Tänk om det är för sent?


Här är den första utav diagnoskriterierna för anorexi:


"Otillräckligt energiintag i förhållande till behoven vilket medför en signifikant låg kroppsvikt med beaktande av ålder, kön, tillväxtkurva och kroppslig hälsa. Med signifikant låg kroppsvikt avses en vikt som understiger lägsta normalnivå, eller, för barn och ungdomar, understigerden lägsta normalt förväntade kroppsvikten."


Tycker ni detta är korrekt? Måste en anorektiker verkligen vara undernärd?
Om en överviktig eller en tjock människa svälter sig själv, utan att hamna på just denna nivå. Kan de inte vara anorektiska?

Jag menar, jag hittade en beskrivning av anorexi på BUP's hemsida som ser ut såhär:


"Anorexi är en ätstörning som innebär att man försöker svälta sig själv för att gå ner i vikt. För personer med anorexi tar vikt, mat och ätande upp en väldigt stor del av ens tankar och liv.
Det är vanligt att anorexi börjar med tankar om att man vill ändra sin kropp. Ibland stannar det vid tankar, men om man börjar göra saker för att kontrollera sin kropp, kan det handla om en ätstörning. Då går man för långt i sin vilja att äta nyttigt eller motionera och utvecklar istället ett osunt beteende. Det är också vanligt att man hoppar över måltider. Ofta försöker man göra detta i smyg. Det är vanligt att personer med anorexia även har symtom av bulimi. Då tappar man ibland kontrollen över sitt ätande och hetsäter för att sedan kräkas."


Tycker ni då det är rimligt med dessa kriterier? Jag var såhär när jag var som störst, jag var såhär när jag vägde som minst. Men jag har varit lika ätstörd båda gångerna.


Så jag frågar igen, kan en tjock människa verkligen vara anorektisk?


Och jag hoppas av hela mitt hjärta att du svarar ja.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Felicia - Söndag 18 feb 14:52

”Social fobi kännetecknas av en bestående rädsla för att bli granskad och bortgjord i sociala situationer.” Det handlar om att inte kunna borsta tänderna framför din partner av rädsla för att ska se dig få tandkräm på hakan och bli äckl...

Av Felicia - 12 januari 2023 14:51

Nu är jag där igen, under ytan i ett oändligt, ilsket stormande hav. Ett hav så mörkt att jag inte kan se händerna framför mig när jag trampar för mitt liv. Det finns inga båtar i sikte, ingen trygg hamn, bara ren desperation, ångest och förrädiska...

Av Felicia - 21 oktober 2022 12:01

Idag åker vi till pappa, jag, Jonas, Marianne och Oliver. Det känns skönt, jag behöver en paus. Nackdelen är att jag kommer röka där för jag kan verkligen inte stå emot det när jag har det framför mig. Tvärtom, jag ser fram emot det. Det är väl det s...

Av Felicia - 19 oktober 2022 15:21

Jag tänkte skriva ett inlägg för jag har så många ord inom mig som vill bryta sig loss ur detta köttsliga fängelse, men när jag väl satte mig ned så verkar det som om att meningarna fattas mig. Jag kan väl försöka mig på en uppdatering efter senaste ...

Av Felicia - 22 juni 2022 18:39

Nu är det dags för den sista examinationen och min text är åt helvete. Den är verkligen skit, jag vet inte vad som hände. Jag brukar kunna formulera mig rätt väl i skrift, jag menar jag fick ändå A på förra examinationen men den här gången har det he...

Skapa flashcards