adbpdhd

Direktlänk till inlägg 26 februari 2019

fyrtiofem a

Av Felicia - 26 februari 2019 16:41

Jag kämpade så hårt för ett A, hur kunde en simpel bokstav ge mig så mycket ångest?

Orsaka ett sådant lidande? För jag led verkligen, dagligen. Jag var livrädd för att misslyckas.


Men åh, som jag behövde det. Jag behövde det för att rädda mig själv ifrån det självhat jag visste skulle komma om jag inte klarade det. Varför? Prestationsångest.

Jag BEHÖVER prestera bra för att kunna känna mig duktig,älskad, omtyckt och accepterad. Hela min själ skriker efter det.


Och jag fick mitt A. Jag fick mitt jävla A och ändå sitter jag här, med mer ångest än vad jag hade tidigare. Och jag kan bara inte förstå. Vad blev fel? Det var ju det här jag ville?


När jag gick ifrån skolan, gick jag därifrån med ett leende och solens strålar smekte min kind samtidigt som vinden lekte med mitt hår.
Och jag tänkte, när tåget åkte förbi jämte mig, att idag vill jag faktiskt inte slänga mig framför det. Inte idag, för idag är det min dag. Eller, det trodde jag iallafall.


För sedan satte jag mig på en bänk och väntade på mitt eget tåg och tårarna bara brände i ögonvrårna, halsen svullnade igen och mina händer skakade.

Jag visste inte ens själv vad jag kände, det kändes bra och dåligt på samma gång... jag tror jag kanske hamnade i en lättare form av chock?

Någonting hände iallafall och successivt försvann dessa känslor jag tidigare burit med mig ifrån skolsalen. Molnen täckte min sol och vinden försvann med den, mitt tåg anlände till perrongen och jag tvingades kliva på.


Detta skedde inom loppet av fyrtiofem minuter. Fyrtiofem minuters lycka var det jag fick utav mitt A, mitt efterlängtade betyg som jag kämpat så hårt för.Trots ångest, sömnlöshet och stress.

Vad hade jag trott? Jag vet inte själv. Jag hade hoppats på någonting mer. Men jag borde veta bättre vid det här laget.


Jag kan inte vara lycklig. Inte i mer än fyrtiofem minuter.

 
 
Ingen bild

M

12 mars 2019 18:02

Du skriver fantastiskt bra och engagerande. Vilket oerhörd talang du besitter. Vad är det du studerar?

Felicia

13 mars 2019 12:52

Wow, tack snälla för dina fina ord! Jag uppskattar verkligen att du säger det. Jag är precis färdigutbildad bagare/konditor men det är inte ett yrke för mig då det har ett på tok för hårt arbetsklimat. Det är ett väldigt mansdominerat yrke med gubbar som gärna trycker ner svaga tjejer som mig så det tar för mycket på mitt sköra psyke. Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra,några förslag? Haha :)

 
M

M

13 mars 2019 19:50

Då trodde jag fel - jag hade gissat på något inom lingvistik eller journalistik. Tråkigt att karriärvalet känns fel, men bra att du upptäckte det omgående. Trivs man inte med sina arbetsuppgifter/kollegor ska man byta så fort det går. Du har inte övervägt en karriär som bygger på ditt skrivande om du tänkt sadla om helt?

http://lasserk.bloggplatsen.se

Felicia

13 mars 2019 21:50

Men oj, det där kommer jag ta som en komplimang haha!
Tyvärr så är det något jag förmodligen aldrig skulle våga mig på då jag har så dåligt självförtroende, jag är även galet självkritisk och har lite problem med stavningen. Märks det?
Det finns så många som är så mycket bättre än mig, jag vet inte om jag skulle kunna göra mig själv hörd när det kommer till kritan. Verkar mina texter udda och flummiga, eller är det bara jag som tycker det? Tack för ditt stöd och dina fina ord, det gör mitt hjärta lyckligt!

 
M

M

14 mars 2019 13:06

Ok, då förstår jag och jag kan relatera till det självkritiska. Däremot är min erfarenhet att människor som sätter höga krav på sig själva ofta levererar bra produkter OCH att internet gör det möjligt att jobba med texter som inte är så utelämnande utan mer informativa (om det nu hjälper). Det är en tämligen ny bransch som inte många upptäckt än.

Stavningen ser bra ut och du har, enligt min mening, en väldigt speciell stil som få behärskar. Det känns nästan som att den har sin förankring i romantiken. Kan det stämma?

Jag tycker absolut inte att dina texter är flummiga utan att du på ett nästan poetiskt och målande sätt beskriver svåra ämnen. Kul att mina åsikter landar väl. Hjärtat mår som bäst när det är lyckligt! :)

http://lasserk.bloggplatsen.se

Felicia

14 mars 2019 15:50

Jag kikade in på din blogg och läste ditt inlägg, vilket ordförråd du besitter! Det är helt fantastiskt, jag blev så tagen utav hela texten och jag blev lite avundsjuk på ditt sätt att skriva faktiskt, det är underbart.
Åh okej, ja du kanske har rätt. Men hur börjar jag? Måste jag studera mer?

Tack snälla för att du säger det, jag har aldrig fått höra att jag har en speciell stil tidigare, men det gör mig väldigt glad att höra! Jag vill gärna stå ut ur mängden :)

Det kan vara så, helt ärligt så har jag ingen aning. Jag började skriva dikter när jag var 11 år gammal och blev mobbad i skolan, då skrev jag om min sorg för att lätta på trycket när jag inte självskadade. Men du kanske har rätt? Jag har aldrig funderat på det tidigare... jag har bara gillat att skriva och inte känt efter så mycket, skrivandet har alltid kommit väldigt naturligt för mig.

Du anar inte hur bra jag mår utav dina kommentarer om mitt skrivande, du höjer mig till skyarna! Så tack för det, tack för dina ord :)

 
M

M

15 mars 2019 15:21

Haha tack för vänligheten! Det är lite lustigt att du skriver så för jag var snubblande nära att inleda mitt tidigare svar på liknande sätt men jag kortade ner texten.

Ja, antingen kan du ju leta bland tjänster som ligger ute eller så skulle du kunna starta en egen hemsida. Det fina med internet är att man kan starta projekt kring sånt som ligger en nära och låta det växa i den takt man själv vill, och att man kan kombinera det med studier eller jobb vid sidan. Känner du för att studera mer? Själv tyckte jag om det men det är det inte alla som gör.

Ok, jag fick känslan av att du läst mycket från den eran men då tolkar jag det som att det är din inre röst som gestaltas så. En väldigt fin talang. För egen del faller det inte lika naturligt utan jag får pressa en del för att producera texter.

Trevligt att du känner så. Jag uppskattar nog ditt skrivande minst lika mycket som du uppskattar mina åsikter om skrivandet! :)

http://lasserk.bloggplatsen.se

Felicia

17 mars 2019 15:09

Är det sant? Haha vad lustigt! Du behöver inte korta ner dina texter, skriv eakt som du vill och känner!

Hm, att starta en egen hemsida känns knepigt då jag är högst oteknisk. Att jag klarar av att sköta en blogg är för mig ett under haha :)
Jag skulle kunna tänka mig att studera, jag tycker om det men får såklart väldigt lätt prestationsångest. Jag hade mestadels A och B på mina prov i skolan men det är ingenting jämfört med "riktiga" studier.

Jag får också pressa ibland, speciellt när det kommer till att hitta rätt ord.. jag har känslan inom mig och jag vet vad jag vill skriva, men orden räcker inte till. Sedan vill jag inte se dum ut och publicera nonsens, jag vill producera vettiga texter som berör andra människor! Så därför spenderar jag mycket tid till att korrigera mina texter.

Tack så mycket! Det är alltid lika kul att läsa dina kommentarer! Läser du något utav mina nyare inlägg?

 
M

M

19 mars 2019 15:18

Haha, ja, det var väldigt likt. Det var nästan så att jag trodde att jag inte tagit bort texten och att du citerade mig. Anledningen till att jag tog bort det stycken var mer av estetiska skäl än något annat.

Jag är inte heller värst teknisk av mig, men jag kan lova att det är betydligt lättare än man kan tro. Det är faktiskt inte mycket svårare än att sköta en blogg.

Ifall du snittade A och B har jag svårt att se att den trenden skulle brytas ifall du väljer att läsa vidare. Men jag förstår respekten man kan hysa inför högskolan. Personligen tyckte jag att tiden på uni var fantastiskt kul och utvecklande.

På den punkten verkar vi vara tämligen lika. Det är svårt för mig att publicera något utan att redigera texten 100 gånger :)

Nu har jag läst ikapp det jag hade missat under de här hektiska dagarna. Oerhört välskrivet och gripande. Finns det någon funktion för att följa bloggar på den här portalen så att man inte riskar att missa texter?

http://lasserk.bloggplatsen.se

Felicia

20 mars 2019 13:14

Åh okej, då kanske jag ska prova på det! Tack så mycket för ditt tips :)

Hm, jag är tveksam om jag skulle kunna klara av det med alla mina skov. Men det är en bra tanke, jag ska fundera på saken.

Usch det är så jobbigt, jag har så många texter som jag inte har publicerat för att jag som sagt är för självkritisk. Det är riktigt trist faktiskt haha.

Tack så mycket! Jag försöker bli bättre men det känns som om att jag står och stampar i ett träsk fullt av prestationsångest. Har du några tips på hur jag kan utveckla mitt skrivande?

Jag har själv funderat på det men jag vet inte, om du hittar någon sådan funktion så får du gärna säga till!

 
M

M

20 mars 2019 19:36

Precis, jag kan ju bara utgå ifrån mig själv och mina upplevelser men om det är den sociala biten som spökar kan ju distanskurser online vara ett alternativ. Eller är känslan av eventuella måsten som får dig att tveka?

Håller verkligen med. Jag har så mycket text jag vill få ut, och inledningsvis brukar det flyta på för att sedan ta tvärstopp. Det är delvis därför jag startade min blogg. Här känner jag att jag kan skriva utan samma press, och på så vis få upp ångan.

Jag tycker som sagt redan att du skriver väldigt bra (jag står fast vid att du känns som klippt och skuren för en karriär baserad på ditt skrivande) så det är svårt för mig att ge dig några tips, men för egen del brukar jag försöka läsa mer för att hitta inspiration. Läser du mycket?

http://lasserk.bloggplatsen.se

Felicia

21 mars 2019 17:10

Det är nog en blandning utav den sociala biten och alla måsten såklart, jag är inte alls säker på att jag klarar av vissa uppgifter som en "normal" student ska kunna klara av. Mycket på grund utav min borderline,bipolära sjukdom och adhd... och jag är ofta för feg för att testa nya saker pga mina begränsningar. Men jag ska faktiskt kika mer på det.

Känner du att du kan skriva utan press på din blogg? Jag känner alltid press, jag försöker alltid vara till lags och göra alla andra nöjda. Och på grund utav det försöker jag tex. skriva på ett sätt som jag tror att mina läsare ska gilla. Om det låter logiskt? Det är ju fortfarande min text, men jag anpassar mig.
Vad känner du när du skriver?

Tack så mycket för dina ord! Jag brukade läsa mycket, ett tag när jag blev manisk kunde jag läsa en hel pocket på en dag haha! Jag älskar att läsa, men jag har varit så deppig under en väldigt lång period nu... så det har inte blivit av. Koncentrationen finns inte där riktigt. Som när jag ska läsa igenom och redigera mina egna texter, det blir suddigt för ögonen och mina tankar vandrar iväg. Sjukt störande. Vet inte vad jag ska göra för att locka tillbaka koncentrationen. :(

 
M

M

26 mars 2019 17:13

En svår situation av allt att döma. Hoppas verkligen att det är något för dig, även om min erfarenhet säkerligen skiljer sig från vad du skulle uppleva med tanke på att vi har olika förutsättningar i det avseendet. Om du behöver hjälp med något angående uni-sökandet får du jättegärna maila mig så ska jag försöka bistå med hjälp så gott jag kan.

På bloggen är det lättare men när det känns mer officiellt brukar det kunna ta stopp i jakten på rätt ord. Jag förstår helt vad du menar och det är ungefär så jag känner också. Hos mig träffar dina texter i alla fall mitt i prick! :)

Misstänkte nästan att en och annan bok avverkats med tanke på ditt ordförråd och din skrivkonst. Ibland kan man behöva landa lite innan man får upp suget för läsning igen. Jag är i en fas där bokhögen växer men att jag inte läser något.

http://lasserk.bloggplatsen.se

Felicia

29 mars 2019 17:46

Tack snälla för ditt stöd, du får mig att känna mig mer självsäker på den fronten!

Det är exakt det jag vill med mina texter, jag vill beröra människor... jag vill ha förståelse på något sätt. Tror jag?

Vad brukar du läsa? Jag känner bara att jag vill komma igång så snart som möjligt, men livet är svårt just nu och ingenting blir som jag vill. Jag har helt förlorat kontrollen över mitt egna liv.

 
M

M

1 april 2019 15:39

För mig brukar självsäkerhet komma från att identifiera mina egna styrkor och faktiskt erkänna dessa för mig själv, hur svårt det än må vara. Ibland hjälper det med lite beröm från externt håll för att få det bekräftat. Det glädjer mig att mina ord verkar ha den inverkan (iaf i viss utsträckning) eftersom du verkar ha svårt att acceptera din talang, som den sanna konstnärssjäl du verkar vara.

Oftast brukar det bli biografier om historiska personligheter eller faktaböcker men ibland varierar jag med klassiska romaner. Vad brukade du själv läsa när du hade möjlighet? Det är jag väldigt nyfiken på eftersom böcker lätt kan färga ens eget skrivande.

http://lasserk.bloggplatsen.se

Felicia

1 april 2019 16:24

Jag har inga styrkor, jag bara är... jag tycker inte om något med mig själv, inte ens mina egna texter. Ibland vill jag kräkas när jag läser igenom det jag har publicerat här på bloggen. Men jag uppskattar dina tips, allt du säger låter ju logiskt.
Men dina ord peppar mig alltid. Även nu! Jag vet inte om jag kan kallas för en konstnärssjäl... tycker du verkligen det?

Jag läser mest romaner, jag läser allt som fångar mitt intresse. Lesley Pearse är en fantastisk författare och jag fastnade verkligen för hennes "Belle", men sedan har jag också läst några böcker utav GRRM. Jag läser som sagt lite allt möjligt. Vad tycker du jag borde läsa för att förbättra mitt skrivande?

 
M

M

1 april 2019 18:13

Är det helt galet att gissa att du ställer skyhöga krav på dig själv men att du inte letar brister hos andra? Säg att man tar bort den subjektiva aspeken av dina texter, dvs dess innehåll, och bara tittar på mer objektiva parametrar som stavning, meningsuppbyggnad osv är det nog svårt för dig att förneka att du inte är mer begåvad än tvärsnittet här på bloggplatsen, i det specifika det avseendet. Hur tycker du att jag behärskar skrift i relation till tvärsnittet på den här portalen?

Jag känner ju inte dig personligen utan bara genom de texter du delar med dig av, men med dessa som underlag skulle jag nog vilja påstå att du är en konstnärssjäl, med allt det fina och det tunga det bär med sig. Hoppas att det tas emot som en komplimang.

Romaner är väldigt bra och jag har själv inte läst något du listade, men brittiskt är oftast bra :)
Som sagt är det svårt för mig att ge tips på det eftersom att jag tycker att du är väldigt begåvad. En professor är nog bättre lämpad att ge råd på eventuella finjusteringar som inte jag kan se.

http://lasserk.bloggplatsen.se

Felicia

2 april 2019 19:15

Jag tror att du är inne på rätt spår, jag brukar inte se några brister i andra och det kan ställa till det en hel del. Samtidigt drunknar jag i mina egna krav på mig själv. Du är ju definitivt bättre än majoriteten här på bloggplatsen när det kommer till den skriftliga delen. Helt klart.

Tack snälla, jag tar det absolut som en komplimang. En konstnärssjäl vill väl alla vara?

Om du läser någon utav deras böcker så får du gärna berätta för mig vad du tycker!
Hur hittar jag min magiska professor?

 
M

M

8 april 2019 19:43

Det måste vara en väldigt utmattade situation samtidigt som jag tror att du pushar dig själv att ständigt utvecklas, vilket ligger rätt bra i linje med min tes om att du är en konstnärssjäl.

I så fall är vårt fall ett utmärkt exempel: Är det svårt för dig att acceptera det faktum att någon du anser kunna skriva relativt bra beundrar ditt sätt att skriva?

Absolut, det lovar jag att göra.

Ifall du inte känner att du vill plugg kan du ändå snoka runt bland olika universitets hemsidor och maila någon lämplig professor, så för man hoppas att denna kan erbjuda hjälp men det tror jag inte du behöver :)

http://lasserk.bloggplatsen.se

Felicia

9 april 2019 14:46

Ja du kanske har rätt på den fronten, men jag vet inte...

Jag har aldrig reflekterat över det, men det kanske jag har? Tror du det?

Det var en bra idé faktiskt! Det ska jag kika lite mer på, tack för förslaget!

Får jag fråga vilka du tycker är bäst utav mina texter? Topp 3?

 
M

M

14 april 2019 15:36

Det är svårt för mig att ranka dina texter, och det känns nästan fel att göra så eftersom innehållet är så personligt och utelämnande. Texten ”spindel och vatten” är jag iaf barnsligt förtjust i :)

Utan att lägga någon värdering i själva ämnet som avhandlas i respektive text tycker jag texter som: ”jag är konst”, ”älskling y”, ”vårdag”, ”middag”, ”maktkamp”, ”på mitt badrumsgolv” och ”inte bra” är väldigt välskrivna. Språket känns genuint och stilen är engagerande - många som försöker sig på att skapa liknande verk tycker jag misslyckas eftersom de inte behärskar språket och då upplevs författaren snarare som pretentiös än begåvad.

Jag bläddrade lite längre bak i arkivet än jag gjort tidigare och såg ”utanför mitt fönster”. Mina föräldrar jobbade i det där huset under min barndom. Världen är liten.

http://lasserk.bloggplatsen.se

Felicia

25 april 2019 15:28

Jasså? "Spindel och vatten" är nog en utav de kämpigaste jag skrivit, jag ville verkligen få till den!

Åh, jag älskar dina komplimanger lika mycket som vanligt! Du boostar mig! Tack tack tack!
Jag hoppas jag kan skriva fler texter som faller dig i smaken!

Är det sant? Ja världen är bra liten! Jag har dock flyttat nu, men jag älskade att bo i Handen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Felicia - Söndag 18 feb 14:52

”Social fobi kännetecknas av en bestående rädsla för att bli granskad och bortgjord i sociala situationer.” Det handlar om att inte kunna borsta tänderna framför din partner av rädsla för att ska se dig få tandkräm på hakan och bli äckl...

Av Felicia - 12 januari 2023 14:51

Nu är jag där igen, under ytan i ett oändligt, ilsket stormande hav. Ett hav så mörkt att jag inte kan se händerna framför mig när jag trampar för mitt liv. Det finns inga båtar i sikte, ingen trygg hamn, bara ren desperation, ångest och förrädiska...

Av Felicia - 21 oktober 2022 12:01

Idag åker vi till pappa, jag, Jonas, Marianne och Oliver. Det känns skönt, jag behöver en paus. Nackdelen är att jag kommer röka där för jag kan verkligen inte stå emot det när jag har det framför mig. Tvärtom, jag ser fram emot det. Det är väl det s...

Av Felicia - 19 oktober 2022 15:21

Jag tänkte skriva ett inlägg för jag har så många ord inom mig som vill bryta sig loss ur detta köttsliga fängelse, men när jag väl satte mig ned så verkar det som om att meningarna fattas mig. Jag kan väl försöka mig på en uppdatering efter senaste ...

Av Felicia - 22 juni 2022 18:39

Nu är det dags för den sista examinationen och min text är åt helvete. Den är verkligen skit, jag vet inte vad som hände. Jag brukar kunna formulera mig rätt väl i skrift, jag menar jag fick ändå A på förra examinationen men den här gången har det he...

Ovido - Quiz & Flashcards